Adakah mereka pengganas?

Tok Janggut-3

Tuan Haji Mat Hassan bin Penglima Munas adalah seorang ulama dan tokoh perjuangan rakyat dalam menentang penjajahan British.

Beliau dikenali sebagai Tok Janggut kerana beliau menyimpan janggutnya sehingga ke paras dada. Tok Janggut telah dilahirkan di Kampung Jeram, Pasir Puteh, Kelantan pada tahun 1853 dan telah mendapat pendidikan pondok di Kelantan, Pattani Darussalam dan juga di Mekkah.

tok-janggut-1Bersama ribuan pengikutnya di Kelantan terutamanya di Pasir Putih, beliau menyahut seruan kerajaan Turki Uthmaniyah yang menyeru umat Islam berjihad menentang penjajah Barat British.

Tok Janggut juga berhubung rapat dengan pejuang Melayu Pahang yang menentang penjajahan British seperti Tok Gajah, Mat Kilau dan Datuk Bahaman.

British mengambil keputusan membunuh Tok Janggut kerana sedar peranan tokoh ini yang mempengaruhi rakyat menentang British.

Mereka juga melancarkan perang saraf memburukkan Tok Janggut dan pengikutnya, dengan harapan generasi mendatang menganggap lelaki itu dan kumpulannya penderhaka dan pengkhianat bangsa dan juga negara.

Tok Janggut akhirnya syahid dalam pertembungan dengan tentera Inggeris dan mayatnya kemudian diarak sekitar Pasir Puteh sebelum dibawa ke Kota Bharu dan digantung dengan kaki ke atas, kepala ke bawah di Padang Merdeka sebelum dikebumikan di Pasir Pekan, Tumpat, Kelantan.

Soalan pertama :

Adakah Tok Janggut pengganas kerana menentang penjajahan British?

Qassam hebatSoalan ke-2 :

Adakah para pejuang al-Qassam dan Hamas yang berjuang untuk memerdekakan Gaza, al-Quds dan bumi Palestin daripada penjajahan rejim Zionis dikira sebagai pengganas atau teroris ?
Khaled - 25 a
  • Kokak MandionAllahuakbar..Allahuakbar..Allahuakbar..
  • Nuriman MirzaArwah pejuang..penjajah adalah pengganas sebenar..
  • Yusnizar Bt AbainuddinOrang kafir memang macam tu, bila umat islam berjuang demi mempertahan maruah negara dan harga diri diorang kata pengganas, padahal yang kata pengganas tu la yang Real teroris !
  • Mohammad AljaziraMembela tanah air itu wajib
  • Tips Otohkerana orang kafir yang berkwasa d dunya ini itu d balik kan yang di tuda pengganas orang islam padahal kalw diikut dari awalnya kafir lah yng sebenarbenar pngganas
  • Aishey Nafisa Ais Manbetul ke gambar yang sebelah kiri tu tuan empunya badan yang diceritakan..sebab gambar ni sebiji macam gambar arwah tokwan saya…mohon admin bagi penjelasan…
  • Rina AmanNO!! Al Qassam hero Moslem
  • Amat MydinBarat beri Nama baru untuk pejuang kebebasan ( terrorist )
  • Shaiful Azmi Zolkiflimusuh islam dan juga musuh allah yg memesongkan akidah islam.
  • Mat AsrulSejarah kt sekolah menipu jgn pcaya
  • Azri HorvejkulJust nk shared… our cikgu sj penah ckp yg sbnarnya org putih penjajah ni sgaja menggelarkn Tok Janggut supaya generasi dahulu dan akan datang lupa dgn nama sbnar Tok Janggut itu Haji Mat Hassan Bin Munas… di mana inggeris amat takut dgn gelaran haji yg dgunakan oleh Tok Janggut itu sendiri… menurut mrk haji yang dgunakan mmpu mnyebabkn msy. Melayu pda masa itu mnentang kras pnjajah dsbabkan dakyah Jihad dan haji yg ada pada Haji Mat Hassan merupakan haji yg sbnar2 haji yg mengamalkan ajaran Islam pada kadar zahir dan batin… oleh itu… jelas… mrk bangga dgn kjayaan mrk membunuh Tok Janggut dan melebelkan beliau sbg pengganas dan penentang… Tok Janggut@Haji Mat Hassan bin Munas adalah pejuang agama,bangsa,dan negara…
  • Azmi ZenSoalan3:
    Memerdejakan tanah melayu bersama pnjajah dan mngabaikan perjuangan yg di perjuangkn oleh pejuang yg terdahulu serta mmbuatkn ngara ini kini bukanlah sebuah negara yg mengikuti syariah islam adakah patut di gelar pengkhianat atau perwira,???
  • Fathi IlmiKaji Sharif Muhammad Al Baghdadi serta alirannya.Kita akan menemui jalan Tok Kenali,jalan pemberontakkan tani di Telemong,siapa wali wali besar yang menjadi rujukan di Mekah,siapa yang dimakamkan berdekatan makam Siti Khatijah diperkuburan Ma’la.
  • Siti AisyahWajib bejuang..
  • Fathi IlmiKaji Batu Bersurat,kaji Yahudi Scotland Lord William Reid,kaji revolusi perancis.

Hari ini dalam sejarah – (21 Ogos)

aqsaburnZionis tidak jemu rancang misi lenyapkan Al-Aqsa

21 OGOS 2014 — Tarikh 21 Ogos adalah detik hitam bagi umat Islam di seluruh dunia. Genap 45 tahun lalu (21 Ogos 1969), maruah umat Islam tercalar dengan penghinaan apabila Masjid Al-Aqsa dibakar pelampau Yahudi yang disokong kuat Kristian Zionis.

Usaha terkutuk ini dilakukan penjenayah Zionis dari Australia, Dr Michael Dennis Rohan yang merupakan seorang doktor perubatan.

Rohan menyalakan api di dalam Masjid Al-Aqsa untuk membakar dan sekali gus memusnahkannya. Api marak hampir saja memusnahkan keseluruhan Masjid al-Aqsa. Namun tindakan tangkas umat Islam di Baitulmaqdis selama sehari suntuk mengizinkan mereka memadamkan api berkenaan.

Rohan sebenarnya tidak bersendirian dalam melakukan jenayah keji ini.

Solomons-Temple-modelDia mendapat sokongan rejim Zionis Israel yang mahu melihat Masjid Al-Aqsa lenyap daripada muka bumi bagi meneruskan projek membina Yahudi, Solomon Temple atau Haikal Sulaiman di dataran Baitulmaqdis.

Penjenayah yang bertanggungjawab terhadap pembakaran itu ditangkap, namun dibebaskan tanpa hukuman. Mahkamah Israel sentiasa bersandiwara apabila memutuskan Rohan, seorang doktor perubatan sebagai tidak siuman dan hanya dihantar pulang ke Australia. Rohan pula dengan bongkaknya berkata, apa yang dilakukannya adalah tanggungjawab agama seperti dalam ajaran Talmud. Dia turut mendakwa berjaya melaksanakan misi diperintahkan tuhan.

Pihak Zionis memulakan perancangan dengan menutup saluran paip ke Masjid Al-Aqsa agar agenda jahat itu berjaya membuahkan hasil maksimum. Tentera Israel juga menghalang pasukan bomba dan warga Arab memasuki kawasan masjid pada hari berkenaan.

Al Aqsa interior destroyed by fireTindakan biadab ini menyebabkan sebahagian besar Masjid Al-Aqsa rosak dan menjadi arang. Kemusnahan itu melebihi sepertiga kawasan iaitu kira-kira 1,500 meter persegi daripada 4,400 meter persegi keluasan masjid. Mimbar Salahuddin al-Ayyubi yang bersejarah, Mihrab Zakaria, Masjid Umar al-Khattab dan sebahagian besar serambi masjid juga hangus. Turut musnah atap masjid serta tiang indah dihiasi ayat al-Quran.

Pembakaran Al-Aqsa mengundang protes seluruh dunia Islam bermula dari Maghribi di Barat hingga ke Indonesia di Timur. Banyak pertemuan dan perundingan peringkat serantau dan antarabangsa diadakan bagi menghentikan kemarahan umat Islam. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) juga terpaksa mengadakan sidang tergempar dan mengeluarkan Resolusi 271 yang mengutuk Israel dan menyeru agar menghentikan segala usaha yang bertujuan merubah status Baitulmaqdis dan pengyahudian Masjid Al-Aqsa.

Pemimpin negara Islam pula bergabung dan bersetuju menubuhkan Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) berikutan pembakaran Masjid Al-Aqsa. Mereka mengadakan pertemuan tergempar di Rabat, ibu negara Maghribi serta menghasilkan resolusi mencegah apa jua usaha penodaan Masjid Al-Aqsa. Namun sedihnya resolusi itu hanya tinggal resolusi yang tidak berjaya dilaksanakan. OIC sebenarnya terbukti gagal dalam mewakili umat Islam bagi menangani keselamatan dan kesucian Masjid Al-Aqsa.

Kesan pahit daripada pembakaran Masjid Al-Aqsa pada 1969 terus dirasai dunia Islam hingga ke saat ini. Banyak lagi jenayah yang dilakukan terhadap Al-Aqsa.

Kini, selepas 45 tahun pembakaran Masjid Al-Aqsa, masih ada ribuan lagi pengganas Zionis dan Yahudi radikal yang terus menanti kelalaian umat Islam untuk memusnahkannya. Zionis sebenarnya bertungkus-lumus untuk mengyahudikan Masjid Al-Aqsa sejak peristiwa An Naksah (malapetaka yang berulang) iaitu peristiwa penjajahan Baitulmaqdis Timur dan Masjid Al-Aqsa pada 1967. Banyak lagi jenayah projek pengyahudian Al-Aqsa dilakukan, termasuk menghalang umat Islam menziarahi masjid ini dan memakmurkannya, menghalang usaha membaik pulih Masjid Al-Aqsa yang rosak, merampas Tembok Buraq yang menjadi sebahagian Al-Aqsa, mengadakan upacara agama Yahudi di dalam Masjid Al-Aqsa, siri pengeboman secara terancang ke atas masjid, siri pembunuhan umat Islam di Masjid Al-Aqsa, penggalian terowong besar dan panjang di bawah masjid ini, mengubah identiti Islam dan Arab kepada Yahudi di Baitulmaqdis dan Masjid Al-Aqsa serta pembinaan Sinagog Hover bersebelahan Al-Aqsa.

Terlalu banyak jenayah dilakukan Zionis terhadap Masjid Al-Aqsa yang menjadi jantung hati umat Islam. Al-Aqsa adalah kiblat pertama, masjid ketiga suci serta bumi Israk dan Mikraj. Masjid Al-Aqsa mesti diselamatkan daripada kemusnahan Zionis.

Apa yang sudah dan sedang berlaku terhadap Al-Aqsa patut menyedarkan umat Islam daripada terus lena di buaian mimpi !

al AqsaJom selamatkan Gaza, bebaskan al Aqsa dan keseluruhan bumi Palestin.

Mereka Asing di Negara Sendiri

uighurs-in-northwestern-chinaKerajaan Beijing pernah menggelar Muslim di Xinjiang (etnik Uighur) sebagai sebahagian daripada “Kumpulan Bin Laden” sehingga menyebabkan kumpulan pemantau hak asasi kemanusiaan merasa bimbang bahawa China tegas berpendirian untuk meningkatkan penindasan terhadap kaum minoritinya sendiri yang beragama Islam di Xinjiang.xinjiang-province-china-tensionKalau dulunya etnik Uighur adalah merupakan majoriti sehingga 95 % daripada keseluruhan penduduk di Xinjiang tetapi situasinya telah jauh berubah apabila strategi menghantar dan memindahkan eknik Han secara beramai-ramai telah menyebabkan etnik Han kini telah mencapai 45 % daripada keseluruhan penduduk di Xinjiang. Jumlah ini mungkin mencecah 55 % sekiranya mereka mengambil kira pasukan tentera, polis dan pegawai-pegawai kerajaan China yang ditempatkan di wilayah hangat ini.China ProtestXinjiang boleh diibaratkan seumpama Kashmir yang dijajah dan ditindas kerajaan India atau Pattani yang ditindas untuk sekian lamanya oleh kerajaan Thailand dan mungkin seteruk Palestin yang dijajah secara sistematik oleh regim Zionis Israel.

Isu larangan berpuasa di kalangan etnik Uighur bukanlah isu baru tetapi telah berpuluh tahun, dan bukan hanya larangan berpuasa tetapi juga larangan ibadah yang lain seperti larangan berhijab, bersolat dan pelbagai larangan lagi.

uighur senior citizenMasyarakat Uighur sebenarnya bukanlah bangsa Cina. Rupa paras mereka hampir kepada orang Turki dan mereka juga berkomunikasi dengan bahawa Turki.

Nama sebenar Xinjiang ialah Turkistan Timur. Turkistan bermaksud tanah orang-orang Turki yang telah dijajah oleh China sejak sekian lamanya. Pada tahun 1955, Parti Komunis China telah menukar nama Turkistan Timur secara rasminya kepada Xinjiang yang bermaksud ‘The New Territory’ atau ‘Wilayah Baru’.

wanita UighurHakikatnya Turkistan sebenarnya berbeza dengan China kerana mereka mempunyai bahasa sendiri, budaya sendiri, perlembagaan sendiri dan bendera sendiiri berwarna biru yang sama seperti Turki yang berbendera merah.

Rekod pelanggaran hak asasi kemanusiaan China terhadap Uighur ini begitu buruk sekali seumpama tahanan tanpa sebab, pemenjaraan, disiksa, dibunuh, wanita mereka dirogol dan sebagainya lagi.

Tidak sebagaimana Palestin, penderitaan masyarakat Uighur tidak banyak diketahui umum dan masyarakat antarabangsa kerana polisi tertutup kerajaan Komunis China dengan menyekat kebebasan media seperti facebook, youtube dan internet.

Rata-rata masyarakat Uighur mempunyai pendirian yang sama terhadap polisi China yang menindas mereka sejak puluhan tahun yang lalu. Keadaan mereka tidak banyak berubah, bahkan semakin tersepit dengan pelbagai kesangsaraan dan asing daripada sinaran mentari perubahan di masa depan.

Di bulan yang mulia ini, saya ingin mengajak teman kenalan dan sahabat semua untuk mendoakanlah yang terbaik buat umat sejagat umumnya dan untuk saudara Muslim kita di Xinjing, China khususnya..

Baca lagi :

http://www.gluckman.com/UighurTerror.html

http://www.aljazeera.com/news/asia-pacific/2014/07/china-bans-ramadan-fasting-muslim-province-20147371648541558.html

http://www.ibtimes.com/project-beauty-chinese-officials-pressure-uighur-muslim-women-xinjiang-drop-their-veils-men-cut

http://english.alarabiya.net/en/News/world/2014/07/02/China-bans-Ramadan-fast-in-mainly-Muslim-Xinjiang.html

Continue reading

Hanya seketul ayam….

seketul ayam
Entah apalah alasannya, terasa lama juga saya tidak ke pasar mencari bahan-bahan basah untuk kegunaan dapur. Saya mengambil sedikit inisiatif berbuat demikian agar membina balik rutin sebelum ini yang jarang-jarang dibuat sejak 2-3 tahun yang lalu.

Sebaik sahaja sampai ke kawasan parkir setelah kembali pulang dari pejabat, saya meletakkan kereta di lokasi yang bersesuaian dan terus berjalan kaki menuju ke tempat penjual ayam di pasar minggu tersebut. Continue reading

Pesanan seorang mujahidah

 

Dr Amal Ahmad Khalifah (kanan) bersama Ustazah Nor Saleha Mohd Salleh
Dr Amal Ahmad Khalifah (kanan) bersama Ustazah Nor Saleha Mohd Salleh

Tokoh Pejuang Pembebasan al Aqsa.

Alhamdulillah, hati ini amat bersyukur kepada Allah swt kerana dizinkannya untuk bertemu dengan ramai tokoh daripada pelbagai bidang di sepanjang pengembaraan ke bumi Uthmaniyyah kali ini. Salah seorang daripada tokoh yang sempat temui ini adalah seorang tokoh perjuangan pembebasan al Aqsa daripada Mesir.

Dr Amal Ahmad Khalifah adalah seorang graduan perubatan yang telah bekerjaya sebagai pengamal perubatan keluarga di Mesir sejak lebih 2 dekad yang lalu. Beliau kini berumur 48 tahun dan mempunyai 6 orang cahaya-mata. Continue reading

Sehebat cili padi….

Nuaim

Sedang saya bersiap-siap untuk ke pejabat pagi tadi, kedengaran sayup suara seorang anak remaja memberi salam.

Jarang pula saya menerima kunjungan anak remaja di awal pagi sebegini. Rupa-rupanya Nuaim, kawan baik kepada anak bongsu saya yang bernama Nukman. Nuaim datang untuk bersama Nukman menyertai kursus pengucapan awam untuk anak-anak remaja. Continue reading

Sokong ODOJ atau ODOP….?

ODOJ Malaysia-2
Saya sokong kempen ODOJ…Saya menyokong penuh sebuah kempen yang dipelopori oleh gerakan pemuda-pemudi dari seberang yang mengimpikan negaranya menjadi Negara Madani dan Masyarakat yang Berhati Qur’ani.ODOJ – ‘One Day One Juz’ adalah kempen pembudayaan al Quran di dalam kehidupan seseorang individu, keluarga dan masyarakat sehingga boleh mengesani suasana sekeliling dan berlakunya penambahbaikan kepada sistem yang sedia ada.

Miski pun ODOJ mungkin berat buat kita, kenapa tidak kita mulakan dengan ODOP (One Day One Page) di Malaysia tercinta sehingga ia menjadi budaya dan sistem kita.

Daripada Abu Umamah r.a berkata : Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda:

“Bacalah al-Quran kerana sesungguhnya ia akan datang di hari kiamat sebagai syafaat kepada pembacanya”.

(Hadis Riwayat Muslim)

Daripada Omar Bin Al Khattab r.a. Bahawa Rasulullah saw bersabda:

“Sesungguhnya Allah mengangkat martabat beberapa golongan dan merendahkan martabat yang lain dengan sebab al-Quran”.

(Hadis Riwayat Muslim)

Bagaimana teman kenalan semua ? Ramadan pun semakin tiba….Jom kita sambut kempen ODOJ @ sekurang-kurangnya ODOP ini !

Sebar dan kongsikan budaya hebat ini !

Lagi kisah tukang kebun…

Kisah pagi JumaatgardenerSementara menunggu rakan-rakan yang belum tiba daripada tugasan masing-masing di klinik dan di wad, saya mengajak seorang pekebun yang juga merangkap ‘cleaner’ di tempat saya bekerja.

Ambil ‘brunch’ pada jam 10.30 pagi begini mungkin lebih menjimatkan masa dan juga kos di zaman ekonomi sebegini.

Beliau meninggalkan keluarganya di Bangladesh ketika berumur 18 tahun selepas menamatkan persekolahan maahadnya di pinggiran kota Dakka. Keputusan ini dibuat bagi mendapatkan pendapatan yang lebih di Malaysia bagi menampung perbelanjaan yang ditanggung oleh ibu bapanya yang mempunyai 8 orang anak. Continue reading